Aamiaisen jälkeen oli huoneiden luovutus. Edellisenä iltana pakatut matkalaukut jäivät hotellin matkatavarasäilytykseen. Yhden yön yöpymisvarusteet pakattiin käsimatkatavaraan edessä olevaa Hiroshiman matka varten.

Ennen junamatkaa oli koko päivän kiertoajelu Kiotossa. Kävimme maailmankuulussa sorapuutarhassa Ryo-an-ji temppelissä, Nijon linnassa sekä ihmisen elämänkaarta kuvaavassa Daisen-in -zenpuutarhassa.


Ryo-an-ji temppelin kivipuutarhan pelkistetty kauneus inspiroi filosofiseen mietiskelyyn. Tässä puutarhassa ei ole puita vaan rauhallinen vaikutelma on saatu valkoisesta sorasta ja 15 kivestä. Katsojalla on valinnan vapaus miettiä, mitä asetelma kuvaa.

Daisen-in -zenpuutarhassa pääsi vertailemaan edellisen kohteen karesansui-puutarhaa (kivipuutarha). Tässä kivipuutarhassa oli myös puita, pensaita. Puutarha oli kuin kiinalainen maisemamaalaus. Eräässä pikkupuutarhassa keskellä soramerta oli kameliapensas. Kuvitelkaa valkoinen sorameri ja kukkiva kameliapuu!

Kuten muissakin temppelipuutarhoissa, puutarhoja katseltiin kuistilta. Kuljettaessa eteenpäin ilmestyi nurkan takaa uusi puutarha tarinoineen. Kivet kuvasivat vuoria. Valkoisessa soravirrassa aarrelaiva lipuu hiljalleen kohti valtamerta ohi kurkisaaren ja kilpikonnasaaren (pitkän iän symboleja). Virran mukana ui kilpikonna. Päästyään valtamereen se ei olekaan tyytyväinen vaan yrittää uida takaisin elämänvirtaan ja kilpikonnasaarelle saavuttaakseen pitkän iän. Uiminen vastavirtaan on sille kuitenkin mahdotonta. Erittäin vaikuttavaa oli katsoa tätä taideteosta ja kuulla selostus kiviasetelmista, jotka kuvaavat ihmisen elämänkaarta.

Temppelin puutarhassa kuvaaminen oli kielletty, mutta ostin sieltä kauniita kortteja ja kuvakirjan, johon sain kirjantekijämunkin omistuskirjoituksen. Kirjassa on todella korkealuokkaisia kuvia, jotka on kuvattu eri vuodenaikoina. Kuvia katsellessa henki salpautuu ihastuksesta. Omat kuvani ovat kovin vaatimattomia kirjan kuviin verrattuna.


Nijon linna on yksi Kioton historiallisista monumenteista. Ensivaikutelma linnasta ja sen pihapiiristä oli positiivinen, portti ja puutarha, mutta sitten lehtipuhallin kammotus. Silti lehtiä pihalla näkyi enemmän kuin käsityönä siistityissä puutarhoissa. Palatsissa näkee palan Japanin historiaa ja seinämaalauksia, joita minä en tungoksessa onnistunut näkemään. Linnassa on kuuluisa,  erikoisrakenteinen satakielilattia, jonka tarkoituksena oli muinoin varoittaa linnan asukkaita lähestyvistä vierailijoista. Kuvaaminen linnassa oli ehdottomasti kielletty. Tungos ja väsymys varmaan jo vaikutti siihen, että tämä kohde jäi hieman etäiseksi.

Illan suussa lähdimme luotijunalla Hiroshimaan. Hiroshiman asemalta oli muutaman minuutin kävelymatka Hiroshima Grand Intelligent -hotellille. Sänky kutsui uupunutta matkailijaa.

Kioto 6. matkapäivä (53 kuvaa/photos)