Olen urakoinut marraskuusta lähtien Vuodatuksen kovalevyrikossa kesällä (2012) kadonneita kuvia takaisin blogiini. Kadonneita kuvia oli ainakin 360. Muutama kuva vuodelta 2009 on vielä odottamassa siirtämistä (joulu pukkaa päälle). Minusta tuntuu, että kuvien lataaminen voisi olla yksinkertaisempaakin, mutta olen ilmeisesti valinnut vaikean ja työlään tien osaamattomuuttani. Jos joku osaisi kertoa, mikä olisi yksinkertaisin tapa, olisin neuvosta kovin kiitollinen. Vuodatuksen kuvagalleriaan en nyt tohdi kuvia enää uudelleen ladata. Kerron tässä, miten minä olen kuvani esillepannut Picasan kautta:

1) Merkitsen julkaistavat kuvat tähdellä ja siirrän ne haluamaani albumiin, jonka jälkeen poistan tähdet.

2) Kirjaudun Google-tililleni.

3) Synkronoin kuvat internetverkkoon.

4) Suurennan/valitsen jokaisen kuvan, klikkaan hiiren oikealla, kopion kuvan URL-osoitteen ja

5) liitän osoitteen teksinkäsittelyohjelmaan (ihan vain helpottaakseni seuraavien katoavien kuvien löytymistä. Toivottavasti Picasa/Google ei kadota kuvia, jolloin työ on aivan turhaa).

6) Kirjaudun Vuodatukseen tunnuksillani.

7) Valitsen kirjoituksen, josta kuvat ovat hävinneet ja siirrän kuvat Vuodatuksen kuviensiirto-ohjelmalla (eli kopioin kuvan URL-osoitteen) oikeaan laatikkoon.

Kadonneissa kuvissa olen käyttänyt kuvakokona n. 460 tai 230 pix. (Pienemmässä versiossa saa kaksi kuvaa rinnakkain.) Jos kuvakooksi valitsee suuremman kuin 490, menee Vuodatuksen blogin ulkoasu karsean näköiseksi.

Aika suuri työ tässä on ollut, mutta minulla oli suunnitelmissa tehdä JOTAIN vuonna 2013. Olen tyytyväinen itseeni, kun sain JOTAIN tehdyksi kuitenkin jo ennen vuotta 2013.